- Magic the Gathering
- Pakanrakennusohjeita
- Näin Voitat!
- Näin Häviät!
- Kortti- ja taktiikkakohtaisia Neuvoja
- Satunnaista Vihjettä ja Sanastoa
Core Set Galore
-
Magic the Gathering
Magic the Gathering on keräilykorttipeli, jossa pelaajat ovat joko mahtavia (voittaja)
tai ei-niin-mahtavia (häviäjä) velhoja. Mahtavat velhot pelaavat paljon kortinvetoloitsuja,
kikkataikoja ja niillä on yleensä pakoissaan yksi tai kaksi käihää voittokeinoa.
Ei-niin-mahtavat velhot taas pelaavat pakoissaan örkkejä, elukoita ja tylsiä loitsuja.
Kaikkien tavoitteena on tietenkin tulla mahtavaksi velhoksi. Tämä artikkeli kertoo miten
tähän tavoitteeseen päästään ja kuinka elämänlaatusi paranee.
[Back to the top]
-
Pakanrakennusohjeita
Perusääntö: Pakassasi tulee olla mielumminen selkeä enemmistö sinisiä manalähteitä ja sinisiä
loitsuja. Artifaktikortit ovat erittäin suositeltavia myöskin. Ole erittäin krittinen varsinkin valkoisten
korttien kanssa. Niitä jos löytyy pakasta niin suosittelen niiden välitöntä poisottamista ja menemään
huuto.net sivustolle ja pistämään ne myyntiin sen verran halvalla ettei tarvitse uudelleen huutokaupata.
Pakassasi tulee olla vähintään 40% mananlähteitä (maakortit, artifaktimana, mananhaku) mutta on erittäin
suositeltavaa että prosentti on mielummin lähempänä viittäkymmentä. Kun pelaat MtG:tä, et tosiaan halua
manakusuja (manakusu = ei pysty pelaamaan viidennen kierroksen maakorttia). Olet voinut joskus törmätä
sellaiseen termiin kuin "floodaus". Tämä tarkoittaa sitä että sinulla nousee liikaa maakortteja. Tämä on potaskaa,
nimittäin maakortteja ei ole koskaan liikaa. Sinä et todellakaan halua missata sitä kymmenennenkään kierroksen
maakortin pelaamista.
Kun olet varma että pakkasi (jonka minimikoko yhteensä maakorttien kanssa on formaatista riippuen
joko 40/60/90 korttia) manapuoli alkaa olla kunnossa. Kannattaa vielä tarkistaa ettei manakorteissasi ole
plainsseja ja että enemmistö mananlähteistäsi tosiaan tuottaa sinistä manaa.
Ihanteellisessa maailmassa ultimaattinen pakka on sellainen jossa:
1) On 50% sinisiä manalähteita ja niistä noin kohtuullinen
prosenttiosuus on joko mananhakemista tai niinsanottua artifaktimanaa.
2) On yli 45% kortinvetoloitsuja ja muita erilaisia hakukortteja
3) On 1 voittokeino
Todellisuus on kuitenkin osoittanut että noita voittokeinoja pitää olla kuitenkin se kaksi. Muuten voi olla
niin että pakkasi on vaarassa joskus hävitä. Sen verran kuitenkin se tuuri saattaa kääntää ultimaattisen pakkasi
kurssia. Samoin varsinkin mananhakuun ja muutamaan muuhun kikkaan valitettavasti löytyy muilta väreiltä monesti
liian sopivia ja houkuttelevia kortteja. Ei ole synti käyttää apuvärejä, kunhan ne vain jäävät apuväreiksi. Apuväri
on hyvä renki mutta huono isäntä!
Kun pakkasi on valmis, mene huuto.net sivustolle ja laita myyntiin kaikki korttisi, joissa lukee seuraavanlaisia
avainsanoja: Goblin (poikkeustapaukseen palataan myöhemmin tässä
artikkelissa), Beast, Kavu, Prevent, Attack, Block, Soldier, Orc...
[Back to the top]
-
Näin Voitat!
Jos olet seurannut edellisen kappaleen pakanrakennusohjeita, huomaat ennen pitkää tämän kappaleen
neuvot hieman turhiksi. Mutta muutama erittäin tärkeä muistisääntö kannattaa silti pitää
mielessä:
1) Aloita aina peli. Yleensä nopanheitolla ratkaistaan aloittaja. Voita nopanheitto niin
pääset aloittamaan.
2) Älä sorru manakusuihin. Pelaa myös viidennellä, kuudennella ja seitsemännellä kierroksella
maakortti.
3) Pidä huoli että elämäpisteesi ovat koko pelin ajan nollan yläpuolella. On kortteja, jotka
auttavat kiertämään 0:n elämäpisteen ongelman, mutta niissä on omat riskinsä. Elämäpisteiden loppuminen
on yleinen tapa hävitä peli, joten tarkkana pitää olla.
4) Pelaa voittokeinosi heti sellaisessa vaiheessa kun pystyt sen tekemään. Tosin joskus kannattaa
niinsanotusti "tursutella" ja "viuhutella". Tämäntyyppinen rinta rottingilla pelaaminen on niitä
MtG:n parhaita mausteita.
5) Liittyen kohtaan neljä: Joskus haluat oikein nautiskella ja pelaat suoraviivaisempaa
ns. kompopakkaa. Tällöin voitat huomattavasti aikaisemmin. Pidä huoli että tällöin voittokeinosi
on sellainen joka aiheuttaa voittovuorosi venymisen todella pitkäksi. Eli useita loitsuja, kortinvetoa,
kortinhakua, yleistä tursutusta. Voitot kierroksella kaksi ja kolme eivät ole harvinaisia tämäntyyppisella
pelitavalla. Se on sitä kovinta kivaa se!
[Back to the top]
-
Näin Häviät!
Jos olet lukenut pari edellista kappaletta, voit ihmetellä miksi tästä nyt puhutaan. Mutta jos
on jättänyt lukematta nuo ns. "avainkappaleet" on hyvä listata muutama täysin väärä lähestyminen (älä siis tee näin!):
1) Pelaat valkoisia loitsuja - ei näin
2) Et pelaa ollenkaan sinisiä loitsuja - ei todellakaan näin
3) Pakassasi ei ole yhtään kortinvetokeinoa - voi hyvä Jumala!
4) Sinulla on enemmän kuin 7 olentoa pakassasi tai yksikin beast tai kavu - raskasta!
5) Voittokeinosi eivät liity vastustajan nöyryyttämiseen - nöyryyttäminen on paras tapa voittaa!
Kannattaa ehdottomasti välttää ylläolevia tilanteita! Sinä et halua hävitä MtG-ottelua, nimittäin siinä
tapauksessa voitto menee vastustajalle!
Varsinkin oikeissa turnauksissa jokainen häviö lisää riskiä jäädä kokonaan palkinnoitta! Siksi onkin
tärkeää ettei tee pelivirheitä. Nimittäin MtG-pelit usein ratkeavat pieniin pelivirheisiin, joiden
yhteisvaikutuksella on paha tapa kertautua. Tästä päästään kahteen tärkeään häviötä koskevaan
perussääntöön: 1) Älä tee isoja pelivirheitä ja 2) Älä tee pieniä pelivirheitä!
[Back to the top]
-
Kortti- ja taktiikkakohtaisia neuvoja
Kaikki valkoiset kortit eivät ole suoraan saatanasta. Niitä on muutamia erittäin hyviäkin
kortteja. Silti neuvon että mitään riskiä ei kannata ottaa ja että laitat vaikka könttäpakettina
valkoiset korttisi huutokaupattavaksi (www.huuto.net).
1) Loitsujen estäminen
Sallittuja loitsujen estokortteja ovat seuraavat kortit. Mana Drain, Force of Will, Counterspell,
ja Memory Lapse. Memory Lapse on näistä suositeltavin. Pidä huoli että pakassasi on loitsunestokortteja
yhteensä korkeintaan kahdeksan kappaletta. Muuten pakkasi kortinveto-ominaisuudet voivat kärsiä.
2) Goblin Welder
Goblin Welder on ainoa hyvä Goblin-kortti. Sen pelaaminen on jopa suositeltavaa. Tarkista kokoelmasi
goblin-kortit ja vie ne muut huonot vaikka roskiin. Ne ovat yleensä ns. common-kortteja ja niillä ei
juurikaan ole mitään arvoa. On olemassa myös muitakin harvinaisia (rare) goblin-kortteja kuin Goblin
Welder, mutta ne ovat kaikki täyttä kuuhaa.
3) Mustat ja Vihreät Loitsut
Kun oikein haluaa ns "tursutella" niin musta ja vihreä tarjoavat tarvitaessa muutaman maukkaan lisäyksen.
Missään tapauksessa tämän värisiä kortteja ei kannata liikaa käyttää, mutta jos haluat "take a walk on
the wild side" niin muutamia helmiä näistä löytyy: Demonic/Vampiric Tutor, Yawgmoth's Will, Holistic
Wisdom, Regrowth - muutaman mainitakseni. Mieti silti kahdesti jos haluat pakkaasi laittaa olentoja
kummastakaan (musta/vihreä) väristä. Sallittuja ja osin jopa suositeltavia olentoja ovat Nether Spirit
sekä Wall of Blossoms.
Haluan toki painottaa että tietenkin puhuminen "sallituista" ja "ei-sallituista" korteista on itseltäni
hieman väärin muotoiltu. Tottakai sitä voi halutessaan vaikka Craw Wurm-nimisen kortin pakkaansa
laittaa (VOI HERRAN JESTAS), mutta pakkasi vain tulee olento olennolta huonommaksi ja sitten
jonain päivänä kun se ensimmäinen tappio koittaa niin miten sitten suu pannaan? Häh? Miten? HÄH?
4) Lisää neuvoja:
Edellisessä kappaleessa en tosiaakaan halunnut peloitella. Aina pitää muistaa se ihka tärkein perussääntö:
"you should take a walk on the wild side every now and then". Eli saa hullutellakin välillä ja pelata huonoja
kortteja ja jopa huonoja pakkoja. Mutta ole tällöin varovainen. Joskus saattaa olla liian myöhäistä palata takaisin...
(pirulle kun antaa soutuveneen niin se vie koko laivan)
5) Ongelmakortit:
Elämäpisteiden lisääminen ja vahingon estäminen (damage prevention) on ongelmallinen
aspekti MtG:ssä.
Pitkällisten tutkimusten jälkeen olen kehitellyt muutaman nyrkkisäännön:
a) Älä käytä valkoisia loitsuja (voikohan tämä olla epäselvää vielä joillekin?)
b) Zuran Orb, Glacial Chasm, Crumblin Sanctuary, Moment of Peace on käytännössä ainoat kortit
joita kannattaa (elämäpisteiden lisääminen/vahingon estäminen) oikeasti käyttää. Mutta ole taas pirun varovainen.
Jokainen tälläinen kortti jonka lisäät pakkaasi tietää käytännössä yhtä kortivetoloitsua vähemmän.
c) Suurin osa tämäntyyppisistä korteista joutaa joko roskiin tai huuto.nettiin.
6) Millaus:
Ehkä suositeltavin voittokeino. Ennen aikaan oli tarjolla vain perus Millstone, mutta nykyään on printattu
monia erilaisia tätä taktiikkaa tukevia kortteja. Osa niistä on jopa syrjäyttänyt vanhan klassikon (Millstone).
Millauksen paras puoli on se että vastustaja nöyrtyy tämän voittokeinon (millstone-taktiikka) edessä enemmän
kuin minkään muun (no ehkä Mindslaverilla saatu voitto on vieläkin mehukkaampi). Saat itse enemmän mielihyvää
ja elämäsi laatu on parempaa!
7) Kortinveto:
Englanninkieliset puhuvat termistä "card advantage". Minusta termi on harhaanjohtava. Oikea termi on
ehdottomasti korttiylivoima. Mitä enemmän sinulla on kortteja kädessäsi niin sitä enemmän sinulla
on vaihtoehtoja. Otetaan esimerkki oikeasta elämästä. Kumpi pelaaja (A/B) olisit mielummin?
Pelaaja A:
Käsi: yksi plains
Pöytä: viisi plainssia, Samite Healer ja Circle of Protection: White
Lifet: 20, hautuumaalla 9 korttia, kirjastossa 43 korttia
Pelaaja B:
Käsi: 6 korttia (Thirst for Knowledge, Deep Analysis, Concentrate, Memory Jar, Stroke of Genius, Cunning Wish
Pöytä: 8 islandia, 3 erilaista artifactia joista saa kaikista manaa.
Lifet: 13, hautuumaalla 9 korttia, kirjastossa 34 korttia.
Minä itse ainakin ennemmin olisin pelaaja B. Esimerkki osoittaa mielestäni täydellisesti millaiseen
tilanteeseen pelin aikana tulee pyrkiä.
[Back to the top]
-
Satunnaista Vihjettä ja Sanastoa
1) Vaihtokortit, vaihtaminen ja elämänlaatu
Pidä huoli siitä että pidät valkoisten korttien määrän minimissä. Voit mainiosti pitää esimerkiksi kaikki
omistamasi valkoiset kortit vaihtokansiosi yhdellä sivun puolikkaalla. Ihannevaihto on
sellainen että vaihdat valkoisen kortin siniseen korttiin tai artifaktiin. Myös muutama
hyvä erikoismaakortti parantaa kokoelmasi laatua ja olemusta.
2) Irtokorttien ostaminen ja myyminen
Osta hyviä kortteja halvalla ja myy huonoja kortteja kalliilla. Pitemmän päälle jäät voitolle
joka taas tietää lisää elämänlaatua!
3) Formaatit
Type1 (vintage), Highlander ja pääsääntöisesti kaikki limited-formaatit (draftit, sealed deck) ovat
erittäin suositeltavia ja mukavia. Myös muutama erikoisformaatti on oikein sopiva pienin väliajoin.
Type2 (standard) ja Extended ovat järjestään tylsiä mutta huonoja formaatteja. Kivahan niitäkin on
pelata, mutta eipä niitä juuri ole kiva pelata.
4) Sanastoa
maakortti = kortti joka on maakortti
artifakti = kortti joka on artifakti
irtokortti = kortti joka on irtokortti
kortinvetoloitsu = loitsu jolla saa vetää lisää kortteja
kompopakka = pakka jossa on kompo
tursutella = yleensä saman vuoron aikana tapahtuva tursuttelu
millstonetaktiikka = taktiikka johon olennaisesti liittyy millstone
Loppuun kiitokset itselleni! Ja myös kopio extended Recycle-pakastani (v.1999),
joka on kuuluisa yhdestä tietystä asiasta...
7 island
5 forest
4 tropical island
4 city of brass
2 ghost town
------------------
4 helm of awakening
1 sapphire medallion
1 barbed sextant
------------------
4 frantic search
4 impulse
1 three wishes
3 brainstorm
3 cloud of faeries
2 turnabout
------------------
4 wall of blossoms
4 wild growth
4 recycle
3 exploration
.mikko
[Back to the top]