Magic the Fundamentals - Sisällysluettelo

  1. Magic the Gathering
  2. Pakanrakennusohjeita
  3. Näin Voitat!
  4. Näin Häviät!
  5. Kortti- ja taktiikkakohtaisia Neuvoja
  6. Satunnaista Vihjettä ja Sanastoa

Core Set Galore

  1. Magic the Gathering

    Magic the Gathering on keräilykorttipeli, jossa pelaajat ovat joko mahtavia (voittaja)
    tai ei-niin-mahtavia (häviäjä) velhoja. Mahtavat velhot pelaavat paljon kortinvetoloitsuja,
    kikkataikoja ja niillä on yleensä pakoissaan yksi tai kaksi käihää voittokeinoa.
    Ei-niin-mahtavat velhot taas pelaavat pakoissaan örkkejä, elukoita ja tylsiä loitsuja.

    Kaikkien tavoitteena on tietenkin tulla mahtavaksi velhoksi. Tämä artikkeli kertoo miten
    tähän tavoitteeseen päästään ja kuinka elämänlaatusi paranee.

    [Back to the top]
     
  2. Pakanrakennusohjeita

    Perusääntö: Pakassasi tulee olla mielumminen selkeä enemmistö sinisiä manalähteitä ja sinisiä
    loitsuja. Artifaktikortit ovat erittäin suositeltavia myöskin. Ole erittäin krittinen varsinkin valkoisten
    korttien kanssa. Niitä jos löytyy pakasta niin suosittelen niiden välitöntä poisottamista ja menemään
    huuto.net sivustolle ja pistämään ne myyntiin sen verran halvalla ettei tarvitse uudelleen huutokaupata.

    Pakassasi tulee olla vähintään 40% mananlähteitä (maakortit, artifaktimana, mananhaku) mutta on erittäin
    suositeltavaa että prosentti on mielummin lähempänä viittäkymmentä. Kun pelaat MtG:tä, et tosiaan halua
    manakusuja (manakusu = ei pysty pelaamaan viidennen kierroksen maakorttia). Olet voinut joskus törmätä
    sellaiseen termiin kuin "floodaus". Tämä tarkoittaa sitä että sinulla nousee liikaa maakortteja. Tämä on potaskaa,
    nimittäin maakortteja ei ole koskaan liikaa. Sinä et todellakaan halua missata sitä kymmenennenkään kierroksen
    maakortin pelaamista.

    Kun olet varma että pakkasi (jonka minimikoko yhteensä maakorttien kanssa on formaatista riippuen
    joko 40/60/90 korttia) manapuoli alkaa olla kunnossa. Kannattaa vielä tarkistaa ettei manakorteissasi ole
    plainsseja ja että enemmistö mananlähteistäsi tosiaan tuottaa sinistä manaa.

    Ihanteellisessa maailmassa ultimaattinen pakka on sellainen jossa:
    1) On 50% sinisiä manalähteita ja niistä noin kohtuullinen prosenttiosuus on joko mananhakemista tai niinsanottua artifaktimanaa.
    2) On yli 45% kortinvetoloitsuja ja muita erilaisia hakukortteja
    3) On 1 voittokeino

    Todellisuus on kuitenkin osoittanut että noita voittokeinoja pitää olla kuitenkin se kaksi. Muuten voi olla
    niin että pakkasi on vaarassa joskus hävitä. Sen verran kuitenkin se tuuri saattaa kääntää ultimaattisen pakkasi
    kurssia. Samoin varsinkin mananhakuun ja muutamaan muuhun kikkaan valitettavasti löytyy muilta väreiltä monesti
    liian sopivia ja houkuttelevia kortteja. Ei ole synti käyttää apuvärejä, kunhan ne vain jäävät apuväreiksi. Apuväri
    on hyvä renki mutta huono isäntä!

    Kun pakkasi on valmis, mene huuto.net sivustolle ja laita myyntiin kaikki korttisi, joissa lukee seuraavanlaisia
    avainsanoja: Goblin (poikkeustapaukseen palataan myöhemmin tässä artikkelissa), Beast, Kavu, Prevent, Attack, Block, Soldier, Orc...

    [Back to the top]
     
  3. Näin Voitat!

    Jos olet seurannut edellisen kappaleen pakanrakennusohjeita, huomaat ennen pitkää tämän kappaleen
    neuvot hieman turhiksi. Mutta muutama erittäin tärkeä muistisääntö kannattaa silti pitää
    mielessä:

    1) Aloita aina peli. Yleensä nopanheitolla ratkaistaan aloittaja. Voita nopanheitto niin
    pääset aloittamaan.
    2) Älä sorru manakusuihin. Pelaa myös viidennellä, kuudennella ja seitsemännellä kierroksella
    maakortti.
    3) Pidä huoli että elämäpisteesi ovat koko pelin ajan nollan yläpuolella. On kortteja, jotka
    auttavat kiertämään 0:n elämäpisteen ongelman, mutta niissä on omat riskinsä. Elämäpisteiden loppuminen
    on yleinen tapa hävitä peli, joten tarkkana pitää olla.
    4) Pelaa voittokeinosi heti sellaisessa vaiheessa kun pystyt sen tekemään. Tosin joskus kannattaa
    niinsanotusti "tursutella" ja "viuhutella". Tämäntyyppinen rinta rottingilla pelaaminen on niitä
    MtG:n parhaita mausteita.
    5) Liittyen kohtaan neljä: Joskus haluat oikein nautiskella ja pelaat suoraviivaisempaa
    ns. kompopakkaa. Tällöin voitat huomattavasti aikaisemmin. Pidä huoli että tällöin voittokeinosi
    on sellainen joka aiheuttaa voittovuorosi venymisen todella pitkäksi. Eli useita loitsuja, kortinvetoa,
    kortinhakua, yleistä tursutusta. Voitot kierroksella kaksi ja kolme eivät ole harvinaisia tämäntyyppisella
    pelitavalla. Se on sitä kovinta kivaa se!

    [Back to the top]
     
  4. Näin Häviät!

    Jos olet lukenut pari edellista kappaletta, voit ihmetellä miksi tästä nyt puhutaan. Mutta jos
    on jättänyt lukematta nuo ns. "avainkappaleet" on hyvä listata muutama täysin väärä lähestyminen (älä siis tee näin!):

    1) Pelaat valkoisia loitsuja - ei näin
    2) Et pelaa ollenkaan sinisiä loitsuja - ei todellakaan näin
    3) Pakassasi ei ole yhtään kortinvetokeinoa - voi hyvä Jumala!
    4) Sinulla on enemmän kuin 7 olentoa pakassasi tai yksikin beast tai kavu - raskasta!
    5) Voittokeinosi eivät liity vastustajan nöyryyttämiseen - nöyryyttäminen on paras tapa voittaa!

    Kannattaa ehdottomasti välttää ylläolevia tilanteita! Sinä et halua hävitä MtG-ottelua, nimittäin siinä
    tapauksessa voitto menee vastustajalle!

    Varsinkin oikeissa turnauksissa jokainen häviö lisää riskiä jäädä kokonaan palkinnoitta! Siksi onkin
    tärkeää ettei tee pelivirheitä. Nimittäin MtG-pelit usein ratkeavat pieniin pelivirheisiin, joiden
    yhteisvaikutuksella on paha tapa kertautua. Tästä päästään kahteen tärkeään häviötä koskevaan
    perussääntöön: 1) Älä tee isoja pelivirheitä ja 2) Älä tee pieniä pelivirheitä!

    [Back to the top]
     
  5. Kortti- ja taktiikkakohtaisia neuvoja

    Kaikki valkoiset kortit eivät ole suoraan saatanasta. Niitä on muutamia erittäin hyviäkin
    kortteja. Silti neuvon että mitään riskiä ei kannata ottaa ja että laitat vaikka könttäpakettina
    valkoiset korttisi huutokaupattavaksi (www.huuto.net).

    1) Loitsujen estäminen

    Sallittuja loitsujen estokortteja ovat seuraavat kortit. Mana Drain, Force of Will, Counterspell,
    ja Memory Lapse. Memory Lapse on näistä suositeltavin. Pidä huoli että pakassasi on loitsunestokortteja
    yhteensä korkeintaan kahdeksan kappaletta. Muuten pakkasi kortinveto-ominaisuudet voivat kärsiä.

    2) Goblin Welder

    Goblin Welder on ainoa hyvä Goblin-kortti. Sen pelaaminen on jopa suositeltavaa. Tarkista kokoelmasi
    goblin-kortit ja vie ne muut huonot vaikka roskiin. Ne ovat yleensä ns. common-kortteja ja niillä ei
    juurikaan ole mitään arvoa. On olemassa myös muitakin harvinaisia (rare) goblin-kortteja kuin Goblin
    Welder, mutta ne ovat kaikki täyttä kuuhaa.

    3) Mustat ja Vihreät Loitsut

    Kun oikein haluaa ns "tursutella" niin musta ja vihreä tarjoavat tarvitaessa muutaman maukkaan lisäyksen.
    Missään tapauksessa tämän värisiä kortteja ei kannata liikaa käyttää, mutta jos haluat "take a walk on
    the wild side" niin muutamia helmiä näistä löytyy: Demonic/Vampiric Tutor, Yawgmoth's Will, Holistic
    Wisdom, Regrowth - muutaman mainitakseni. Mieti silti kahdesti jos haluat pakkaasi laittaa olentoja
    kummastakaan (musta/vihreä) väristä. Sallittuja ja osin jopa suositeltavia olentoja ovat Nether Spirit
    sekä Wall of Blossoms.

    Haluan toki painottaa että tietenkin puhuminen "sallituista" ja "ei-sallituista" korteista on itseltäni
    hieman väärin muotoiltu. Tottakai sitä voi halutessaan vaikka Craw Wurm-nimisen kortin pakkaansa
    laittaa (VOI HERRAN JESTAS), mutta pakkasi vain tulee olento olennolta huonommaksi ja sitten
    jonain päivänä kun se ensimmäinen tappio koittaa niin miten sitten suu pannaan? Häh? Miten? HÄH?

    4) Lisää neuvoja:

    Edellisessä kappaleessa en tosiaakaan halunnut peloitella. Aina pitää muistaa se ihka tärkein perussääntö:
    "you should take a walk on the wild side every now and then". Eli saa hullutellakin välillä ja pelata huonoja
    kortteja ja jopa huonoja pakkoja. Mutta ole tällöin varovainen. Joskus saattaa olla liian myöhäistä palata takaisin...
    (pirulle kun antaa soutuveneen niin se vie koko laivan)

    5) Ongelmakortit: Elämäpisteiden lisääminen ja vahingon estäminen (damage prevention) on ongelmallinen
    aspekti MtG:ssä. Pitkällisten tutkimusten jälkeen olen kehitellyt muutaman nyrkkisäännön:

    a) Älä käytä valkoisia loitsuja (voikohan tämä olla epäselvää vielä joillekin?)
    b) Zuran Orb, Glacial Chasm, Crumblin Sanctuary, Moment of Peace on käytännössä ainoat kortit
    joita kannattaa (elämäpisteiden lisääminen/vahingon estäminen) oikeasti käyttää. Mutta ole taas pirun varovainen.
    Jokainen tälläinen kortti jonka lisäät pakkaasi tietää käytännössä yhtä kortivetoloitsua vähemmän.
    c) Suurin osa tämäntyyppisistä korteista joutaa joko roskiin tai huuto.nettiin.

    6) Millaus:

    Ehkä suositeltavin voittokeino. Ennen aikaan oli tarjolla vain perus Millstone, mutta nykyään on printattu
    monia erilaisia tätä taktiikkaa tukevia kortteja. Osa niistä on jopa syrjäyttänyt vanhan klassikon (Millstone).
    Millauksen paras puoli on se että vastustaja nöyrtyy tämän voittokeinon (millstone-taktiikka) edessä enemmän
    kuin minkään muun (no ehkä Mindslaverilla saatu voitto on vieläkin mehukkaampi). Saat itse enemmän mielihyvää
    ja elämäsi laatu on parempaa!

    7) Kortinveto:

    Englanninkieliset puhuvat termistä "card advantage". Minusta termi on harhaanjohtava. Oikea termi on
    ehdottomasti korttiylivoima. Mitä enemmän sinulla on kortteja kädessäsi niin sitä enemmän sinulla
    on vaihtoehtoja. Otetaan esimerkki oikeasta elämästä. Kumpi pelaaja (A/B) olisit mielummin?

    Pelaaja A:
    Käsi: yksi plains
    Pöytä: viisi plainssia, Samite Healer ja Circle of Protection: White
    Lifet: 20, hautuumaalla 9 korttia, kirjastossa 43 korttia

    Pelaaja B:
    Käsi: 6 korttia (Thirst for Knowledge, Deep Analysis, Concentrate, Memory Jar, Stroke of Genius, Cunning Wish
    Pöytä: 8 islandia, 3 erilaista artifactia joista saa kaikista manaa.
    Lifet: 13, hautuumaalla 9 korttia, kirjastossa 34 korttia.

    Minä itse ainakin ennemmin olisin pelaaja B. Esimerkki osoittaa mielestäni täydellisesti millaiseen
    tilanteeseen pelin aikana tulee pyrkiä.

    [Back to the top]
     
  6. Satunnaista Vihjettä ja Sanastoa

    1) Vaihtokortit, vaihtaminen ja elämänlaatu

    Pidä huoli siitä että pidät valkoisten korttien määrän minimissä. Voit mainiosti pitää esimerkiksi kaikki
    omistamasi valkoiset kortit vaihtokansiosi yhdellä sivun puolikkaalla. Ihannevaihto on
    sellainen että vaihdat valkoisen kortin siniseen korttiin tai artifaktiin. Myös muutama
    hyvä erikoismaakortti parantaa kokoelmasi laatua ja olemusta.

    2) Irtokorttien ostaminen ja myyminen

    Osta hyviä kortteja halvalla ja myy huonoja kortteja kalliilla. Pitemmän päälle jäät voitolle
    joka taas tietää lisää elämänlaatua!

    3) Formaatit

    Type1 (vintage), Highlander ja pääsääntöisesti kaikki limited-formaatit (draftit, sealed deck) ovat
    erittäin suositeltavia ja mukavia. Myös muutama erikoisformaatti on oikein sopiva pienin väliajoin.
    Type2 (standard) ja Extended ovat järjestään tylsiä mutta huonoja formaatteja. Kivahan niitäkin on
    pelata, mutta eipä niitä juuri ole kiva pelata.

    4) Sanastoa

    maakortti = kortti joka on maakortti
    artifakti = kortti joka on artifakti
    irtokortti = kortti joka on irtokortti
    kortinvetoloitsu = loitsu jolla saa vetää lisää kortteja
    kompopakka = pakka jossa on kompo
    tursutella = yleensä saman vuoron aikana tapahtuva tursuttelu
    millstonetaktiikka = taktiikka johon olennaisesti liittyy millstone

    Loppuun kiitokset itselleni! Ja myös kopio extended Recycle-pakastani (v.1999), joka on kuuluisa yhdestä tietystä asiasta...

    7 island
    5 forest
    4 tropical island
    4 city of brass
    2 ghost town
    ------------------
    4 helm of awakening
    1 sapphire medallion
    1 barbed sextant
    ------------------
    4 frantic search
    4 impulse
    1 three wishes
    3 brainstorm
    3 cloud of faeries
    2 turnabout
    ------------------
    4 wall of blossoms
    4 wild growth
    4 recycle
    3 exploration


    .mikko

    [Back to the top]