- Highlander T1
- FNM Syyskuu - Sammu Laahtela (nimi muutettu)
- FNM Lokakuu - Zamu Lahtteela (nimi muutettu)
- Vastustaja - Henrri Kinunneen (nimi muutettu)
- Vastustaja - Temmu Hyvvönenn (nimi muutettu)
- Satunnaisia vastustajia ja loppulauselmia!
Drawing Cards Is As Good As Drawing Attention! @mikko -05
-
Highlander T1
Highlander on suosittu formaatti Oulussa. Vuosien mittaan on vakiintunut käytäntö, jonka
mukaan pakan minimikoko on 90 korttia. Tässä Magic:The Fundamentals osiossa selostan muutamia
tosimaailmassa tapahtuneita highlander-otteluita, ja tuloksena pystyy lukija päättelemään
mikä on tärkeää ja mikä taas ei niin tärkeää kulloisenkin ottelun ratkaisun kannalta
Oma highlander-pakkani on mallia budget. Sini-vihreä viuhuttelu, jossa on manaa, manakiihdytystä
kortinvetoa, lisää kortinvetoa, tutorointia ja pari voittokeinoa. Tässä selostuksessa kuvatut
matsit ovat tavallaan keskivertokooste viimeisen parin kuukauden ajalta otelluista.
[Back to the top]
-
FNM Syyskuu - vastustaja: Samu Lahhtelaa (nimi muutettu)
Peli 1:
Voitan aloituksen. Aloituksen voittamisen tärkeyttä ei voi kyllin korostaa. Saat siinä tempoetua ja
psykologisen otteen vastustajastasi.
1 kierros - pelaan: island, solring, mind stone, phyrexian furnace ja annan vuoron vastustajalle,
mutta en välitä mitä hän pelaa.
2 kierros - pelaan: island, concentrate ja annan vuoron vastustajalle. Vastustaja ei tee mitään vaarallista.
3 kierros - pelaan: island, gilded lotus ja annan vuoron vastustajalle. Vastustaja tekee jotain mikä ei tunnu
miltään, hänen vuoron lopussa pelaan Thirst for Knowledgen.
4 kierros - pelaan: island, tinker (jolla haen mindslaverin) - vastustaja luovuttaa koska hänellä on kädessään
Zuran Orb...
Peli oli aika helppo. Pelasin vasemmalla kädellä ja puolikkalla aivopuoliskolla. Luulen että minulla olisi ollut
vaikeampaa, jos vastustaja olisi pelannut vaarallisempia kortteja ja paremmin. Mutta se on vain spekulaatioita -
ei voi tietää...menemme seuraavaan pelin, jonka vastustajani aloittaa:
Peli 2:
1 kierros - vastustaja pelasi maakortin ja tuskin mitään muuta. Itse pelaan: island
2 kierros - vastustaja kerää manaa ja pelaa jotain irrelevanttia. hänen vuoron lopussa pelaan Optin. Omalla vuorollani
pelaan: forest, chromatic sphere. Nyt oli hidasta.
3 kierros - vastustaja pelaa ensimmäisen vaarallisen korttinsa aikoihin: tinker (artifact-land uhrataan), pöytään tulee
gilded lotus, jolla hän pelaa pari merkityksettömämpää loitsua. Omalla
vuorollani pelaan: island, copy artifactin (gilded lotus) ja
luovutan vuoron.
4 kierros - vastustaja pelaa kortinvetoloitsun (night whispers) sekä fastbondin. Pari landia lisää ja uusi kortinvetoloitsu
(deep analysis). Itselläni on memory lapse kädessä mutta en tuhlaa sitä joutavaan vaan heitän hänen vuoronsa lopussa Impulsen.
Omalla vuorollani pelaan island, solring, time spiral - saan kohtuullisen käden, mutta en jatka omaa vuoroani.
5 kierros - vastustaja uudella kädellä yrittää tursutella - pelaan counterspellin ja hyydytän menon täysin. Omalla vuorollani
pelaan Goblin Charbelcherin ja Mana Severancen ja voitan. Tämä peli ratkesi siihen että sain Goblin Charbelcherilla paljon
vauriota vastustajaan kerralla. Hänen elämäpisteensä menivät nollaan.
Peli 3:
Ensimmäiset kierrokset menivät perinteisesti. Manaa kiihdyteltiin ja
kortteja nostettiin. Vastustaja sai sitten läpi kierroksella
noin 10 Mindslaverin. Jouduin käyttämään Cunning Wish:n, jolla hain Stifflen. Ei kannata antaa omaa vuoroa vastustajalle.
Omalla vuorollani
sitten pelasin Time Warp, Gifts Ungiven (regrowth, reclaim, tinker, holistic wisdom) ja vastustaja luovutti.
Erittäin yleinen tapa
päättää hieno peli!
-
FNM Lokakuu - Vastustaja: Semu Llahtella (nimi muutettu)
Peli1:
Voitan aloituksen. On tärkeää voittaa aloitus, sillä sen voittamalla pääsee aloittamaan pelin!
1 kierros: pelaan: island, vastustaja oli mulligoinut kerran ja pelaa jotain, jota en pane merkille.
2 kierros: pelaan: forest, helm of awakening, chromatic sphere. Tämä auttaa myös vastustajaa joka saa pelaattua
jotain joka ei varmaan ole haitaksi omalle pelille eikä kyllä auta vastustajaakaan liikoja.
3 kierros: pelaan: island, tinker (saccaan chromaticspheren) -> Gilded Lotus, Future Sight, Sensei Divining Top -
Vastustaja luovuttaa koska saan kompon pyörimään (olisin voittanut loppujen lopuksi cunning wishillä haetulla
Brain Freezellä. Hyvän vastuksen antoi opponent tällä kertaa vaikkei siitä mitään vastusta ollutkaan!
Peli2:
Pelaamme molemmat manaa, manankiihdytystä ja kortinvetoa ensimmäisen n kierrosta. Sitten vain voitan kun
päätän pelata vielä enemmän kortinvetoa ja nostan voittokeinon. Tämä peli ratkesi siihen että vedin kortteja
tarpeeksi ja niiden joukossa oli voittokeino. Näin kannattaa pelata. Koskaan ei ole syytä jäädä odottelemaan
ja toivomaan että siitä pakan päältä nyt jotain kun nousisi...ei tosiaan vaan niitä kortteja pitää aktiivisesti
vetää...
Peli3:
Tämä on niitä pelejä jotka menevät hamaan auringonlaskuun asti. Vastustajalle kaikki kunnia. Hän nimittäin myös
pelasi hyviä loitsuja pitkin peliä, mutta valitettavan harva niistä veti kortteja lisää käteen. Peli ratkesi aika
jännällä tavalla: Nostin Mindslaverin - vastustaja luovutti koska saamani kontrolli hänen vuoronsa ajan olisi aihettanut
hänelle parantumattomia traumoja (taas oli zuran orbbia messissä...). Tämä Tsammu Lohtelaa vastaan pelatut pelisarjat
ovat elävä todiste siitä että kannattaa vetää niitä kortteja oikein urakalla. Jos esimerkiksi minulla ei olisi ollut
niin paljon käsikortteja (lue: vaihtoehtoja) niin olisipa saattanut jopa käydä niin että voittoni olisi pitkittynyt
vielä usean kierroksen ajan!
[Back to the top]
-
Vastustaja: Hennrri Kinunen (nimi muutettu)
Pelasimme muutaman mainion Highlander-ottelun tuossa mennä viikolla. Vastustajalla oli asennetta ja pakka
täynnä hienoja kortteja, mutta miten sitten oli mahdollista että olin taas tappioitta?
Ratkaisu oli kortinveto. Pelasin pääasiassa sinisiä kortinvetoloitsuja, joilla sain käteeni erinomaisia
loitsuja ja mikä parasta: lisää kortinvetoa. Siitä päästäänkin koko jutun ytimeen: Mtg: Dominoteoria ja Kriittinen Massa!
Mtg: Dominoteoria ja Kriittinen Massa tarkoittaa rankasti yksinkertaisettuna sitä että jokainen kortinvetoloitsu,
jonka pelaat, nostaa sinulle käteen uuden kortinvetoloitsun (ja siinä sivussa paljon muuta). Tämä reaktio ketjuuntuu ja reaktion
tuomat mahdollisuudet sitten on äärimmäisen helppo kanavoida jotain
tiettyä voittokeinoa käyttäen vastustajan harmiksi ja häviöksi.
Näin kävi myös tämänkertaisen vastustajan kanssa:
Pelitilanne kierrokselta nn:
Minun pöytä: 8 islandia, 2 forestia, sapphire medallion, gilded lotus, copy artifact (gilded lotus)
Käsi: Thirst for Knowledge, Mystical Tutor, Gifts Ungiven, Memory Lapse, Impulse (eli ei ihan optimaalinen käsi kun
käsikortteja oli vain viisi. Tilanne oli vastustajan kannalta se että hänellä ei ollut käsikortteja ja pöydässä ei ollut
manakortteja kummempia uhkia. Hänen vuoron lopussa minun ikkunani oli siis auki ja pystyin tursuttelemaan vaikka
takaperin pääedellä puuhun vain kantapään aivosoluja käyttäen. Ehdottoman suositeltavaa on nimittäin hankkiutua
tilanteisiin joista ulospääsee vain joko a) voittamalla b) voittamalla ylivoimaisesti tai c) nöyryyttämällä vastustajaa niin
että tärisee!
Vastustajalle kaikki kunnia mutta voittoja hänelle ei ymmärrettävästi herunnut!
[Back to the top]
-
Vastustaja: Tee-Mu Hyvänen (nimi muutettu)
Vastustaja pelasi ennen melkein beast/kavu-pakkoja, joita sanottiin yleisesti umpibye-pakoiksi. Nyt
on hänenkin highlanderissä palokunnan lailla puhkua. Mutta mutta. Pelkkää savua vaan ei tulta!
Peli 1:
1 kierros: (sanomattakin on selvää että voitin aloituksen - kts. Magic the Fundamentals - dokumentti).
Pelaan Island, Solring. Vastustaja pelaa varmaan jotain mutta empä jaksanut seurata.
2 kierros: Pelaan island, deep analysis, lion's eye diamond. Vastustajakin innostuu vetelemään kortteja
mutta tarkemmin kun muistelen niin se taisi jäädä pakolliseen draw-stepin kortinvetoon sittenkin.
3 kierros: Island, Thran Dynamo, Sapphire Medallino. Memory Lapsetan vastustajan Tinkerin.
4 kierros: Memory Jar - sac + sac lions eye diamond -> tursuttelen niin paljon että häviö on sitten
ihan mahdotonta ja vastustaja tekee ainoan oikean johtopäätöksen...seuraava peli!
Toinen peli oli edellisen toisinto muuten mutta minulta kesti kierros kauemmin saada vastustaja vakuuttuneeksi,
että oikeasti luovuttaminen on ihan kunniallinen ratkaisu tilanteessa, jossa ei mahda mitään.
Kaikki kunnia vastustajalle mutta luovuttaminen nyt oli tosi raukkamaista...
[Back to the top]
-
Satunnaisia vastustajia ja loppulauselmia
1) Erki Siirra (nimi muutettu)
Pelasi highlander-pakassaan aika paljon olentoja. Tuskin olisin edes tarvinnut moista tasoitusta.
2) Markko Määtä (nimi muutettu)
Se on hassua kuinka monta maakorttia voi jäädä jumiin Back to Basicin alle. Hyvä vastus mutta pakka oli
Back to Basicin alla kuin porsliinivaasi norsuaitauksessa.
3) Ssamuu Lahttella (nimi muutettu)
Kehitystä on tapahtunut mutta suuri osa siitä väärään suuntaa. Yritystä on ja jopa proxyjä, mutta
jotain jää puuttumaan. Veikkaisin että kortteja hän ei nosta ihan sillä vauhdilla mitä formaatti vaatii.
4) Deemu Huvonen (nimi muutettu)
Lupaava nuori mutta onko ikuinen lupaus? Arvaukseni on että jonain päivänä vielä voittaa ainakin yhden pelin.
Loppulauselmien aika, tuo ajoista nopein!
Magic: The dominotheory and the Critical Mass - kuten jo mainitsin: kortinveto luo uutta kortinvetoa, joka
taas luo uutta kortinvetoa. Kriittinen massa saavutetaan ja kanavoidaan sen energia voittokeinon kautta vastustajan
mielipahaksi!
Magic the Fundamentals - sarjan seuraava osa: Magic: How Limited Are Your Limided Skills? kertoo sealed ja draft-
formaateista ja antaa ohjenuoraa juuri sen verran että pystyt menemään täysin tappioitta limitedturnauksesta toiseen.
Kerron siinä myös miten Tosimies-formaatti taipuu teeseihini!
.mikko
[Back to the top]